POETSKA ENIGMA POLIMLJA – Dr Milun Lutovac
NAUČNI SIMPOZIJUM „VIJEK I PO AVDA MEĐEDOVIĆA“ U BIJELOM POLJU POSVEĆEN OBILJEŽAVANJU 150 GODINA OD ROĐENJA NAJVEĆEG BOŠNJAČKOG EPSKOG PJEVAČA I JEDNOG OD NAJZNAČAJNIJIH NOSILACA SVJETSKE USMENE EPIKE, TOKOM KOJEG SU BROJNI PROFESORI, ISTRAŽIVAČI I STRUČNJACI IZ REGIONA PREDSTAVILI SVOJA IZLAGANJA, RADOVE I NOVE POGLEDE NA ŽIVOT, POETIKU I ZNAČAJ AVDA MEĐEDOVIĆA.
Dr Milun Lutovac
POETSKA ENIGMA POLIMLJA
Rodni kraj svojom originalnošću i specifičnošću nadahne darovitog čovjeka, a on ga onda kroz kreativni proces, sličan alhemičarskom traganju za zlatom, izlije u riječ i melodiju, jezik i sliku, ugrađujući ga tako u beskrajni mozaik svijeta.
Od tog trenutka on i njegov zavičaj, postaju dio univerzalne priče o čovjeku i njegovom trajanju pod zvijezdama.
Moglo bi se reći da je zavičaj zagonetne poetske inspiracije u Crnoj Gori – Polimlje, a Bihor i Lim – njen mogući ključ.
Parnasovski kod ovog zagonetnog podneblja, koji je opstajao kao tipac trava, jabuka divljaka i drenov cvijet, pored plejade, za ovaj rad odabranih stvaralaca: Avda Međedovića, Rista Ratkovića, Radovana Zogovića, Mihaila Lalića, Ćamila Sijarića, Dušana Kostića i drugih potvrđuje se i svojom osobenošću, egzotikom, netaknutom prirodom, ali i svojim protivrječnostima, hrontopičnim shvatanjima i životom.
Od civilizacijskih slojeva: ilirsko-rimskog, vizantijsko-hrišćanskog, romansko-germanskog, unutar kojih je udisalo i izdisalo svoj vakat, Polimlje je najdublje zahvatalo iz oponetnosti i prožimanja orijentalno islamske i slovensko-pravoslavne tradicije i kulture.
Pandan civilizacijskim slojevima, kojima je, kao i akustičnim plaštom: žubor voda, romor gora, pjesme kiša… ogrnut čitav ovaj kraj, su tradicija i folklor, velovi na čovjeku i u čovjeku, kojima se prekriva i štiti od tuđina, a nerijetko i od sebe sama.
Zanimljivo je mišljenje R. Ratkovića o Sandžaku, njegovoj enig-matičnosti i specifičnostima: „Kada se uđe u psihologiju sandžačkog sveta i u poznavanje ekonomskog položaja stanovništva čovek se nađe pred jednom vrlo kompleksnom pojavom koju nam može objasniti samo ljubav prema tom kraju…”
Risto Ratković i Ćamil Sijarić svoju stvaralačku snagu crpjeli su iz zavičajnih oblika i njihovih sazvučja. Građu za romane, koju su zahvatali iz ambijentalne, kulturne i leksičke riznice Bihora, fikcionano su preobražavali u dramatičnu priču o još jednom, novom i nepoznatom obliku ljudskog trajanja po vječnim zakonima čovjeka i boga.
„I grana se dignu gore, kao veslo na brodu.
Hodio je veliki brod. U njemu je djevojka.
Ime joj je Umka.“ (Ć. Sijarić,)
Izranjala je velika freska Polimlja u bezbroj svojih oblika: od ljepote i sjaja prirode, gestova čojstva i junaštva, preko gorčine sirotinjskog tavorenja i tame oko čovjeka (i u njemu), do prikaza nečovještva, terora, nasilja i zlodjela.
Tom takvom živopisu nije odoljela ni oralno-formulaciona teorija koja je bila zasnovana na radu Milmana Perija i Alberta Lorda sa narodnim pjevačima poput Avda Međedovića, u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori tokom prve polovine xx vijeka. Teorija usmene formulacije kojom se dokazuje da usmeni pjevač ne recituje fiksni tekst napamet, već u svakoj interpretaciji iznova stvara pjesmu koristeći posebne formule (“građevinske blokove”).
Formula pjevaču služi kao “prva pomoć” tokom pjevanja. Umjesto da smišlja novu frazu u stihu, pjevač automatski ubacuje gotovu formulu koja se uklapa u ritam (metar) stiha.
Kod Avda Međedovića tako imamo fraze poput: “na konju se viju silovitu” ili “svojoj kuli na bijelom vrancu“… sve u službi čula sluha, gdje nikome više nije važno da li je vranac bijel ili crn.
Analogno sa Homerom imamo primjere upotreba fraza : “brzonogi Ahilej” ili “Atena, boginja svetlooka”.
Dakle riječ je o tematskom obrascu (šablonu) koji se ponavljaja. kao da pjevač ne prati i pamti svaku izgovorenu reč, već misli o događaju koji slijedi, u nizu… Takva funkcija omogućava narodnom pjevaču da, kada je pokrenut jedan događaj, pokrene cio niz povezanih radnji sa njim, čime dobija na vremenu da osmisli nastavak radnje.
Primeri: scena opremanja junaka (junak uzima oružje, sjedla konja, pozdravlja majku…); scena “gošćenja” (dolazak gostiju, jelo, zdravica…); ili scena pisanja pisma i slanja poruke (pjevač diktira pismo, zatvara ga, predaje ga glasniku, glasnik jaše, stiže i predaje ga…).
Centralna teza je da epski pjevač stvara svoje delo u trenutku izvođenja. Dakle, ne postoji “originalna” verzija pjesme! Svako pjevanje je novo stvaranje!
Kako drugačije objasniti kada harvardski profesor M. Parry, Avdu Međedoviću kazuje pjesmu od 2.294 stihova, koju je prethodno zapisao od nekog drugog pjevača, a koju Avdo, odmah nakon slušanja, pjeva uz gusle proširenu na 6.313 stihova, nego majstorstvom i velikim narodnim darom “ukrašavanja” (kako je to Avdo znao da kaže za “kićenje” stiha).
Homer je bio poput Avda. Vjerovatno je bio jedan od poslednjih i najboljih pjevača u svojoj tradiciji, majstor formula i tematskih obrazaca.
Upravo zahvaljujući Avdu Međedoviću, arhivirana građa sa Harvarda, poznata kao “The Milman Parry collection“, postala je temelj za razumijevanje usmene književnosti širom sveta.
* Apstrakt iz rada “Poetska enigma Polimlja” M. Lutovca, koji će biti u cjelini objavljen u zborniku simpozijuma.

